auto's 2

De Alfa dus op het scharnierpunt naar ander autorijden, voortaan naar de TU Eindhoven en veel kilometers, daar paste de Alfa met zijn onderhoudsinterval van 6000 km à Fl. 500,- niet bij. Het Seventje ging ook nog mee naar Oosterhout, maar werd te snel vervangen door de Volvo!

alfaint1967alfaseven
Volvo122s
volvo170x114shkl

VOLVO 144 (59-DL-24; 1974)
Door het veel te vroege overlijden van schoonpapa -ik ben hem allang gepasseerd- kwam deze okergele Volvo 144 bij ons terecht. Eerlijk gezegd vonden wij het zonde dat hij zijn rode Amazon verkocht had: dat was een mooie! Hij was een echte Volvorijder. Na de al eerder beschreven Heinkel kwam er een 444 'katterug' (maroon rood BP-29-88; 1958?), daarna een rijtje Amazons: een blauwe met een wit dak (DP-35-37), daarna een lichtgroene (HK-62-45; 1962, die verlaagd en opgevoerd was (garage Kalkman) èn een wat vreemde aandrijvingsverhouding had, waardoor die erg snel optrok. Daarna kocht hij de rode (52-52-JA); 1969.
Als tweede auto was de 144 naast de Alfa een beetje overdone: boodschappen doen met zo'n grote bak, tenminste dat vonden wij. Toen naar de opvolger van de Alfa gezocht werd, was net de VW Golf diesel op de markt. Aangezien specialisten eningszins sceptisch tegen een snellopende diesel aan keken kwam hiervoor eerst een japannertje van Piet van Putten in de plaats.

HONDA CIVIC1500 (87-MS-80; 1976)
In de zeventiger jaren deden de jappannertjes opgeld. Over het algemeen luxer en uitgebreider uitgevoerd en van snelle motortjes voorzien. Zo ook deze Civic 1500, hij deed qua snelheid nauwelijks onder voor de Alfa en gebruikte daarvoor 'aanmerkelijk' minder benzine (1:12 i.p.v. 1:8). In augustus 1976 stonden dus twee Civicjes voor de deur. Deze witte vierdeurs en een zilvergrijze tweedeurs voor de boodschappen. De witte zou tot 1981 blijven (als tweede auto later).
Bij de verkoop van de Honda bleek deze toch ook bijna 34 ct/km gekost te hebben. De Golf diesel daarna zou later aanmerkelijk goedkoper blijken: ± 25 ct/km.

[folders en aankoopnota aanwezig]

HONDA CIVIC1200 (02-ND-60; 1976)
Deze werd twee jaar later al weer verkocht toen de eerste Golf diesel werd gekocht. Uiteindelijk bleken de km kosten toch hoger dan de Alfa (34 ct tegen 30 ct). Maar goed de Alfa carrosserie was wel aan herstel toe zie ik in het techno-rapport van de ANWB en dat was een tak van sport die nog niet erg in de mode was. Achteraf bleken de japannertjes wel veel sneller te roesten.

[foto's?, folders en aankoopnota aanwezig]

GOLF LD (53-TH-63; 1977)
Een mooi kenteken als je naar de TH Eindhoven heen en weer rijdt. Helaas hier geen aankoopnota meer van (Autolichtstad Eindhoven), maar het was een vierdeurs LD met dashboard met km-teller en klok (toerenteller was er toen niet voor diesel) en metalen schuifdak, blauw metallic. Na aflevering bleek echter dat de spanningsregelaar niet goed funktioneerde, dat kostte veel gloeilampen en een nieuwe akku (onder garantie). Na de werkzaamheden kreeg ik het kommentaar dat ik beter op de werkzaamheden moest toezien: ze waren een aantal kabelklemmen vergeten. "Ja, wie doet het onderhoud nu eigenlijk" repliceerde ik! Volgens de garage was het onderhoud blijkbaar ook te(?) goedkoop, om dat te compenseren moesten er altijd twee flesjes ruitenreiniger in. Streken die later bij andere (grotere) dealers ook bleken voor te komen.
Fijne auto, er bleek ook een contrabas in te kunnen, hij bleef van 1977 tot 1982 (155.000 km).

[folder met handgeschreven 'offerte' op de achterkant, juichende artikelen en testen, geen aankoopnota]

GOLF D (FG-37-PX; 1979)
Deze kwam plotseling voor de deur in 1982. Op de laatste avond dat het vroor, kwam ik van de repetitie en gleed uit de bocht: boem, tegen een geparkeerde auto. Aangezien het regende en niemand zich liet zien ben ik eerst maar gaan slapen. De volgende ochtend eerst op weg naar het Schoolakkerplein om te informeren naar de eigenaar, ik kon er nog wel mee rijden alleen de ventilator draaide niet meer. Op advies eerst met de politie gebeld en die bleken alles al te weten: de eigenaar had het gezien, het nummer opgeschreven en zich weer in bed omgedraaid. Leuk! Maar goed, inmiddels was in Oosterhout een VW dealer. Ingeruild en tijdens de levertijd een leenauto. Dat was nou het voorbeeld van een 2e hands auto, ooit gekocht en nooit meer onderhouden! Dat bleek onderweg eens: hij sloeg op hol bij Oirschot. Steeds harder en harder met een zwarte rookpluim er achter. Zonder de koppeling in te trappen op de rem en langs de weg stilgezet. Nog eens starten leverde dezelfde gierende motor met rookpluim. Rillende van de kou in een plaid op de Wegenwacht gewacht ("Wie op de wegenwacht wacht, wacht het langst"). Hij had het snel door: het luchtfilter was nog nooit vervangen en door de carterontluchting was het filter drijfnat van de olie en dat begon ongekontroleerd in de inlaat te lekken en voorzag de motor zo van 'brandstof'. Ook regelmatig lege banden of akku voor de deur, maar iedere keer werd ik keurig op weg geholpen, het moet gezegd! Autostad Oosterhout was toen nog een kleine zelfstandige. Enige weken later kwam de nieuwe Golf:

[dia's?, folder, geen aankoopnota meer, wel kostprijsberekening??]

GOLF CL (HR-79-JY; 1982)
Een tweedeurs ditmaal, de achterbank lang immers meestal plat om de contrabas mee te kunnen nemen. Weinig bijzonderheden te melden: het reed altijd en voordelig! Achteraf bleken deze auto's voor 22 ct/km gereden te hebben! Leuke inruilverhaal: in december '85 was het bod bij km-stand: 144.000 fl.12.000,- (aankoop in 1982: fl.23.285,-), niet gedaan ("U rijdt er altijd zo veel mee!?"). In sept '86 was het bod bij km-stand 172.000 fl.11.000,-. Dat was voldoende aanleiding om een nieuwe te kopen. Golfjes wilden nog wel eens een nieuw lager nodig te hebben of een schokbrekertje...

[dia's?, folder, geen aankoopnota meer, wel kostprijsberekening: 21,2 ct/km]

GOLF C (RG-25-PD; 1986)
Deze kwam in 1986 voor de prijs van fl. 28.452,-. De eerste in 1977 was ong. fl.10.000,- goedkoper! deze zou blijven totdat de Espace in juni 1990 afgeleverd werd en is dus ook nog in Spanje geweest. Als je de tank in België vulde hoefde je pas in Spanje weer te tanken! Tankinhoud 55 ltr, afstand meer dan 1000 km, dus hou het maar op bijna 1:20. De APK in januari 1990 resulteerde in een nota van fl. 1054,-. Zeker als kompensatie voor het zuinige rijden? De regelmatige ruzies over het bijvullen van door mij tevoren gevulde koelvloeistof en ruitesproeiers waren ook achter de rug. Het werd tijd om daar te vertrekken en dat kwam goed uit want het rijden naar Spanje vroeg om een grotere en meer comfortabele auto en na wikken en wegen (Chrysler?) werd het een Renault Espace: een ruimtewonder op wielen. (De Golf vertrok voor fl. 12.000,-).

[folders, aankoopnota en rekening 1990 aanwezig]

BEDFORD CF 220 (70-68-MB; 1976»»38-XU-71; 1978)
Eind jaren '70 raakte het varen wat meer op de achtergrond en na het huren van een VW-camper (24-FF-89) bij de fa. Adriaans -een van de eerste kleine verhuurders- voor een week (land)vakantie besloten we een camper aan te schaffen. Overigens had ik al een kleine pre-rijbewijs ervaring met een Volkswagenbus de DD van de Avalon Jazzband in '62 (Utrecht en Texel) en '63 (Spanje). In Utrecht reden we een keer met twee fietsen, een drumstel en een contrabas erin met de handrem er op van het optreden naar huis. In 1962 op de HTS stelden we eens voor om in plaats van met een tourincar met drie VW-busjes te rijden, dat was makkelijker in de stad, we gingen naar Den Haag. Op de snelweg ging het er om wie het snelste reed, veel zal dat niet geweest zijn met een bus vol. Wel werden we aangehouden en er moest gemeten worden of de voorbank breed genoeg was voor drie personen, ja dus. Die dag hebben we weinig gebouwen gezien en wel veel strand (fotoboek 1)!
In 1978 kochten we een rode Bedford CF 220 met een mooie zwart interieur in de cabine, drie zitplaatsen voorin en voorzien van een Opel diesel met 98.000 km op de teller. Na een afgebroken verregende zeilvakantie in Zeeland begon ik met de ombouw en in de herfstvakantie trokken we er voor het eerst op uit naar de Morvan. Van het verbouwen en de keuring is nog een heel dossier. Tussentijds zijn er wel enkele 'onderranden' vervangen en overgespoten. Met de Bedford hebben we tot en met 1989 vele reizen in Europa gemaakt totdat we in Salvatierra zijn blijven plakken. Op de laatste terugreis trapte ik in Parijs op de Peripherique door de rem: een leuke ervaring rijker kwamen we 's-avonds in Oosterhout aan.
Al deze reizen staan voorzien van foto's in een logboek dat we overeenkomstig de vaargewoonten hebben bijgehouden, totaal 80.000 km. In oktober '89 hebben we hem bij de boer geparkeerd, want voor een koopje wegdoen vonden we zonde. Hij stond er nog tot 2008 toen werd hij opgehaald voor 'restauratie'.
[alle papieren nog aanwezig, foto's, Haynes boek en lid van de Bedford Belangen Club)

SUZUKI LJ 80 (BB-59-HN; »»HB-33-PV)
In 1981 werd het tijd om de witte Honda van de hand te doen. Door de leuke ervaringen in het terrein met de Bedford en het (in Europa) verschijnen van de eerste generatie Suzuki jeepjes viel ons oog daar op. Een bevriende garagist kwam met een spierwitte LJ 80 langs voor een proefrit door het drijfnatte bos: we waren er weg van. En zo kwam er een oranjerode LJ80 V voor de deur met dikke banden en witte velgen. Achterin bouwde ik nog een 3e zitplaats met een stoeltje uit een Fiat 600. Later zou hij nog een wit dakje krijgen. Om de hond (Hobbeltje) uit te laten op de Vrachelse hei: een leuke uitstap! Bas heeft in 2002 een LJ 80 (cabrio) gehad in dezelfde kleur, daar hadden we nog een grilletje voor, overgehouden uit de knal aan het eind van de straat tegen een geparkeerde auto toen de melkbus achterin omviel op de terugweg van de boer.

[zie foto's in de garage, aankoopnota, nieuw kenteken en schadefaktuur aanwezig]

volvo1443s
bobvolvo170x117shkl
Honda1500s
bedfordhondas
Golfs
Golf1Boems

De Golf van Jan in 1980:

GolfJanB
vwRG170x114shkl
Bedford
Bedf4s
Suzukis
naar boven
auto's 2Bedfordnaar boven