auto's 3

Deze periode wordt van begin tot eind gedomineerd door twee groene auto's: de Renault Espace en de Chrysler Le Baron. Bij deze laatste dacht ik nog: "Ik wil geen groene", daarna realiseerde ik me dat de Espace ook al sinds 1990 groen was, dus wat is er tegen een groene??

BeasainsSeatEspEsp1a

In 2009 komt er een derde groene bij, zie helemaal onderaan!!

Overigens is het benzine-station hierboven in Spanje inmiddels gereno-veerd, in 2010 stonden zelfs de oude prijslijsten er weer op!!

SEAT (BZ-54-FK)
In 1988 was Aty het hobbelen met de Suzuki zat en ik het jaarlijks antiroestpreventieplan. En zo kwam er een 'grijs gekentekende' zwarte Seat Marbella (het moest wel Spaans) met groene striping en daar paste de groene stikker van Leysin mooi bij. Dit alles voor net geen fl. 12.000,-. Totdat ze twee jaar later een ander leuk auto'tje ziet. Vanaf dat moment wordt de Seat een familie auto, meestal rijdt Bas er in (Tom heeft inmiddels een eigen kollektie Eenden). Later als Bas in Groningen woont (en bij Framenet werkt) komt hij af en toe met een bijna leeg carter thuis langs om bij te (laten) vullen. Ook dat wordt overleefd. Weer jaren later (1990) gaat zijn lieftallige bruid er in rijden en hij gaat zelfs mee naar Dreischor. Ook dat overleeft de Seat en toen stond 'ie weer voor de deur, tot oktober 2002 als de Chrysler er bij komt. Ik breng de Seat naar Verdaasdonk -die hem de laatste jaren onderhouden had- als een hondje naar het asiel. 

RENAULT ESPACE (VH-79-RL)
Na lang twijfelen en rekenen eindelijk besteld (fl.12.000,- + fl. 45.000,-), na aflevering allang spijt niet eerder beslist, want in 1990 eerst nog twee maal met de Golf naar Spanje vv. De draaibare stoelen konden alleen niet meer draaien door het te hoge tussenschot, rap de decoupeerzaag er door heen.

RENAULT ESPACE (JJ-VP-17)
Na wetswijziging in 1994 wordt het tarief (wegenbelasting»houderschapsbelasting) voor grijs kenteken voor deze uitvoering opgeheven. Overkeuren zonder BPM betaling is mogelijk, dus alsnog stoelen voor achterin op de kop getikt (in Houten) en de beugels laten repareren, die waren er echt uitgeknipt (uitslovers).

een nieuwe motor in de Espace
De rit in mei 1998 met de Hobie Cat er achter wordt fataal, bij Bordeaux loopt de motor in de soep op vrijdagavond. Eerst slapen op de parkeerplaats en 's-morgens ANWB en depanneur gebeld. We worden naar een boerengat gesleept. Bij de ANWB krijgen we gelukking Jan-Peter te pakken, dat praat een stuk eenvoudiger. Maar het weekend zitten we daar toch vast. Maandagochtend komt er een Opel Omega met trekhaak uit Stuttgart. Die kunnen we meenemen en 10 dagen later terug brengen in Breda. Dat was prima geregeld.
Nieuwe motor besteld en gemonteerd. Na de eerste rit alweer terug: de motor maakt een heel raar geluid. "Nee, hoor, dat hoort zo!" Bovendien doet de koplampverstelling het niet meer: "Die gebruikt nooit iemand", "Maar ik wel en daarom weet ik dat die heel was voor hij hier gebracht werd". Na veel gekissebis wordt een nieuwe op kosten van de garage gemonteerd.
Het geluid bevalt me nog steeds niet, maar met een extra garantiekaart gaan we naar Spanje. En daar ging het dus al snel mis: Op de terugweg uit Béjar loopt de temperatuur huizenhoog op! Langs de kant en bellen. Om een lang verhaal -hier- kort te maken: de dealer in Guijuelo zorgt dat de zaak helemaal voor elkaar komt grotendeels op kosten van de Nederlandse Renault via Barcelona. Wat bleek? De radiateur -vermoedelijk ook de oorzaak van de opgeblazen motor- zat nagenoeg verstopt, terwijl op de montage instructie voor een nieuwe motor zelfs stond dat dit gecontroleerd moest worden. De brief naar de Renault garage en importeur wordt niet eens beantwoord!! Voortaan wordt de Espace in Guijuelo onderhouden. Tot de Vito in 2009 komt.

COCA-EEND (SA-9997-B -1975 / HB-11-91-1973/74?)
In 1990 staan naast de wijnhandel (in Guijuelo) twee besteleenden te staan. Een kennelijk voor de sloop. Tom vraagt of hij er onderdelen af mag halen. Dan zeggen ze dat de andere (1973) ook te koop is voor Ptas 10.000,-. een koopje. Na een paar uurtjes prutsen rijdt hij weer: ze kijken allemaal verbaasd en hij rijdt naar Salvatierra. Het jaar daarna krijgt hij een 'grote' beurt en wordt -tijdelijk- omgekat en we rijden keurig verzekerd jaren lang met deze Eend. Totdat hij zich een keer vertild aan een bak vol met jeugd op weg naar het stierevechten, daarna wordt hij erg onvoorspelbaar wat het starten betreft. Dat kost nog eens een uurtje wandelen tijdens het ochtendgloren als Aty met de bus vanaf Aldeavieja naar Portugal gaat. Maar als pakezel gebruiken we hem regelmatig, op een nacht hebben we er twee banken mee vervoerd.

LANCIA YPSILON (ZB-98-YT)
In 1991 wordt een leuke rode Lancia Ypsilon afgeleverd. Net binnen twee jaar blijkt de hele uitlaat verroest te zijn, er wordt wel een bedrag wegens coulance in mindering, maar toch, het onderhoud blijkt heel erg duur in 1994 wordt hij vervangen door de eerste Twingo.

EspAty
Espmotor
Coca3s
Lancia1
MGssMGBsMGgar
garagemg
MG1s1

MGB (GX-LN-39)
In Zwijndrecht naast de Jazzclub is een showroom waar ik op zondag nogal eens met mijn neus tegen de ruit naar binnen sta te kijken. Binnen allemaal MG'tjes. Op een doordeweeksedag om 4 uur loop ik er eens binnen om te horen wat dat tegenwoordig kost. Eigenlijk wist ik niet eens dat ze nog te koop waren. Het model dat het minst gevraagd is bij de liefhebbers staat mij het meest aan: zwart met zwart (rubber bumper). Maar de uitvoering die hij te koop heeft staat mijn niet aan. Maar de beer is los en ik zoek eens in oude klassiekerblaadjes. In Breda zouden ook MG's te koop staan. Nou daar staat dus een loods vol MG's en ergens onder in het 'rek' staat een zwart met zwarte, zoals gewenst. Het blijkt dus een Amerikaanse uitvoering in Limited Edition uitvoering, uitgebracht in het laatste bouwjaar van MG (1980). Na de zomervakantie in '93 wordt hij afgeleverd. Maar tijdens de bouw van de garage zal hij nog bij MG Car blijven.

In 1998 moet de Stromberg carburateur vervangen worden. Er is een vervangende enkele SU carburateur met handchoke, daar loopt hij vlot mee van de teller af, dus dat is wel genoeg! In 2001 krijgt hij last van starten bij een warmte (hete) motor. Voorlopig een nieuw hitteschild aangebracht, in 2005 eindelijk belastingvrij.
Voor leeftijdseigen klussen komt er een aparte kluspagina!

RENAULT TWINGO I (HV-LL-40)
Mooi paars na de laatste dure beurt van de Lancia staat het nieuwe modelletje Renault voor de deur (VJ '94). Maar ruim een jaar later is hij total loss nabij de spoorwegovergang in Made.

 

 

RENAULT TWINGO II (NF-SN-42)
Dus eind 1995 staat er een gele Twingo voor de deur. Na de affaire met de Espace zijn we Renault helemaal zat en dit behoorlijke trage auto'tje ook.

 

 

CITROEN MEHARI (DF-16-47)
Nadat het mooie van de Coca-eend af is, scharrelen we bij Tom en elders een Mehari (1972) in onderdelen bij elkaar, maar ja wanneer die in elkaar gezet zal gaan worden weet ik nog niet. Tom heeft er zelfs twee, maar er staan nog erg veel andere auto-onderdelen voor. Wel vast lid geworden van de Mehari-club. . .
 

MAZDA 323 (ZS-31-BJ)
Oom Jan Bakker had na de Heinkel in ± 1966 een Kever (??) gekocht, later ingeruild voor weer een Kever (VW 1300 81-97-NL), daarna in 1976 een VW Golf (75-HP-93), die in 1983 vervangen werd door weer een Golf (LX 1100 sienna rood JX-49-RF), die bleef todat hij in 1997 van achteren total loss gereden werd en zich een Mazda (1991, 323 GLX) aan liet smeren. Lang heeft hij er geen plezier van, kort na de verhuizing naar Oosterhout overlijdt hij (dec. 1998) en staat de Mazda bij ons voor de deur. Eerst gaat Bas er mee rijden (Seatje terug totdat Katinka haar rijbewijs haalt). Het is een viercylinder met injectiemotor en het is een raadsel hoe Jan daar langzaam mee kon rijden: als je gasgeeft vliegen de stenen om je oren als je dat wilt tenminste. Hij is grijs met grijs en niet om aan te zien, maar het rijdt flink. De Mazda dealer is alleen een beetje duur (ik dacht het ruitesproermotorje achter te vernieuwen: fl. 130,- ex. BTW, niet dus), dus naar Verdaasdonk (van de Seat). Later gaat hij met Katinka mee naar Dreischor en als Bas zijn Audi (van Yournews) in moet leveren gaat hij er mee rijden en Katinka weer in het Seatje (en later in een Peugeotje 205 -van Tom gekocht-). De garage heeft oom Jan nog wel een kunstje geflikt: voortdurend komen er nog aanslagen houderschapsbelasting binnen, na heel boos geworden te zijn en met de politie gedreigd te hebben houdt het op.

LADA Niva(SA-6801-N)
Omdat de Mehari voorlopig niet in elkaar gezet wordt, kijken we in Spanje eens rond, het gaat om een Suzuki of een Lada. In Candelario laten we een zoekopdracht achter. Binnen twee weken wordt er (naar Nederland) gebeld: hij heeft een Lada uit 1993 in de aanbieding. Gekocht. Alle kleine klungeltjes en de nieuwe uitlaat, zelf gerepareerd. Het meeste was oxidatie van kontakjes zoals de allerlaatste: het alarmknipperlicht deed het nog steeds niet, maar dat bleek inderdaad een eigen zekering die geoxideerd was.
Na een jaar blijkt de (dure!) verzekering niet betaald, we laten het verlopen en nemen daarna in Guijuelo een andere verzekering. De eerste jaren slaapt hij 's-winters met de oude radio's bij Juan, later blijft hij in de cuadras. In 2002 komt daar een nieuw dak op: mooi zo. Hij klimt overal op en door, maar lust ook een flinke slok.

In 2003 vind ik dat 'ie toch echt te sloom is en ik kijk eens streng onder de motorkap. Kleppen stellen? Nee, eerst maar eens de bougies kontroleren, en jaar hoor: ze staan te wijd en er is er een kapot (gegaan?). Drie maal schoon gemaakt en een verkeerde uit een Eendeblok, rijdt hij al een stuk beter naar de winkel voor vier bujias. Daarna liep de motor als een speer in de vierde versnelling de heuvel op.

JIMNEY (92-GN-TP)
In 2001 vliegt de Twingo eruit en we keren terug bij een Suzuki-jeep, maar fourwheeldrive hoeft niet: de Vrachelse hei is verboden terrein. Verder is er niet veel over te zeggen, de meeste ritjes gaan naar de supermarkt en naar Oma. Een enkele keer tegen de wind in naar Dreischor.

MG2s
Twingo1
Mehari1
Lada
BaronEspsBaron2s
Baron193

CHRYSLER Le Baron '93 (GL-JG-39)
Met de mooie plaatjes van de Chrysler PT Cabrio op het Internet begint het te jeuken. De MG blijft teveel thuis: te nat, te klein, Aty wil er niet in, Senne mag er niet in. Altijd wat. Een gezinscabrio zou een mooie zijn. Tom: Waarom koop je dan geen Le Baron? Ja waarom niet? Op Internet alle uitvoeringen bekeken en de keus bepaald (Convertible V6 3.0 ltr. Aut, gedekte kleur). Er zijn er genoeg: vuurrood of spierwit en die hoef ik niet. In het najaar staat er opeens een groene te koop in Den Haag en die wordt het dan.
Op 13 mei 1993 is mijn LeBaron -bouwdatum december 1992- afgeleverd bij Autobedrijf Huiskamp te Velp Larensteinselaan 45. Hij is in gebruik als tweede auto en slaapt binnen. In 1996 komt hij bij km stand van ± 20.000 via een handelaar in Kaatsheuvel bij de tweede eigenaar en de auto wordt voortaan onderhouden door Car Studio 't Gooi (zelfde concern als in Amersfoort, Le Meeting okt.'02).
In de tweede helft van 2001 bij een km stand van ±95.000 wordt hij ingeruild bij een inmiddels beruchte(?) autohandel in Woerden en beland aan het eind van dat jaar of in het voorjaar van 2002 in Den Haag bij een nette buurtgarage. Zo tref ik hem aan op de website (zie foto) van die garage in sept 2003. Tussendoor is hij nog even verkocht geweest als verjaardagscadeau, maar de betreffende dame vond hem te groot als boodschappenauto (zomer 2002).
Op de foto ziet hij groen met een bruinachtige kap, een rare schutkleur combinatie denken wij (Tom en ik), want hij heeft me aangestoken); we gaan maar eens gewoon kijken in Den Haag. Ik kan tenslotte niks tegen een groene auto hebben, want ik rijdt al 12 jaar in zo'n kleur (Renault Espace). Het blijkt gewoon een grijze kap te zijn en de kleur is prima. Terwijl ik praat kruipt Tom overal in en onder en komt tot de konklusie dat alles werkt -de kapmotor is nog in reparatie-, dan maar een proefrit maken en ook dat geeft een tevreden gevoel.

Met km stand 100.514 gaat hij in oktober 2002 mee naar Oosterhout om vooral als "wintercabrio" gebruikt te worden, hij slaapt onder de carport waar hij prima droog kan waaien. De MGB (LE uit 1980) staat binnen, want het zoute wegdek is niet goed voor zijn bloeddruk. De LeBaron wordt om die reden toch -ze zeggen dat alles gegalvaniseerd is, maar dat staat nergens op papier, bij de Espace kun je dat gewoon zelf zien- met Dinitrol behandeld. Inwendig vertoonde hij geen spoortje roest en dat wil ik graag zo houden de komende 10 jaar. De groene lak is onder de blanke lak hier een daar wat gevlekt maar dat is kennelijk een standaardkwaal. Dat blijft zo wat ik hou niet van vet overgespoten auto's. Laat maar zien dat je al een leven achter de rug hebt, net als het baasje trouwens ; -).
In januari kom ik definitief tot de konklusie dat de thermostaat niet werkt, d.w.z. open moet staan. Aangezien het goed koud is denk ik dat de dealer dit klusje maar even moet opknappen in zijn verwarmde garage. Maar dat valt tegen: wachttijd 2 weken. Je zal hem maar voor je werk nodig hebben. Dus een thermostaat besteld, de MG naar buiten, brrr en de baron naar binnen. Lastig aftappen, dat wel, maar twee uurtjes later is alles weer in orde.

Het hele voorjaar wordt genieten, veel mooi weer en fluitend open door het land zoeven.
Helaas loopt in mei 2003 de bak vast en voor straf moet hij 6 weken alleen thuis blijven (km stand 109.852). Dezelfde dealer wordt geraadpleegd, nu is de wachttijd zelfs drie weken en hij heeft allerlei mitsen en maarren, want zus enme zo ("U moet hem wel zelf brengen"). Ook het plan om zelf te gaan sleutelen wordt verlaten, want ene Piet Eurocars moet het einde zijn, alleen een beetje ver. Ik herinner me van de website dat "Piet je overal komt halen". Dus ook in Oosterhout? Ja hoor en Richard komt hem een paar dagen later halen. De dealer slaakt een zucht van verlichting als ik hem afbel . . .

Twee weken later rij ik vrolijk weg uit Hellevoetsluis. Voorlopig kunnen we met de Chrysler Le Baron club leuke ritten maken. Voor diverse klussen is een kluspagina, het zijn tenslotte klassiekers!

ook mooi!

XK140a
CleB2005s

En dan krijgt de "groene" pagina in 2009 opeens uitbreiding!
We besluiten dat de Espace met pensioen mag, hij wordt vervangen door een Vito Marco Polo, daar kan je echt in slapen onderweg en eindelijk hebben we dan een auto met airco!

Vito1sVito2s
naar boven
auto's 3naar boven