electrische trein

De elektrische trein, dat was me wat. Toen al antiek speelgoed, maar op een gegeven moment mochten we er toch zelf mee spelen, zondags op de tekenkamer, dus 's-avonds moest alles altijd weer opgeruimd worden. Degelijk spul dat al een halve eeuw door mij bewaard wordt!

treintrein2trein3
locjestreinnu
reparaties

Tijdens de winter van dec. 2010 ben ik maar eens begonnen met de restauratie van de "houten" rails.
 

 

Voor de goederenwagon is een nieuw dakje op de kop getikt:

Sinds 2002 is er weer een zolder voor de trein (en kleinkinderen) en eindelijk komt er een bijpassend Märklin locomotiefje bij. Nu begreep ik ook waarom we dat vroeger nooit gekocht hebben, maar vergeleken bij wat er al in de doos zit is het toch verantwoord. De "houten" rails zijn in restauratie (200 M-3 schroefjes).
De elektrische trein op de nieuwe zolder . . . .en het nieuwe lokje via eBay op de kop getikt in Duitsland. Er was in Nederland ook wel iets te koop maar dat werd een beetje erg kostbaar; type Krokodil met een vraagprijs van € 3000,- ik dacht eerst dat het een grapje was, maar hij wilde het er echt voor hebben. Dat bleek ook op een beurs in Houten, maar daar zag ik ook dat de bananendoos vol Märklin een aardig vermogen waard was dus in dezelfde verhouding is er toch een locje gekomen, maar dus nu via eBay voor een bedrag van € 555,- en dat staat in een redelijke verhouding tot wat er achter aan hangt.
Die ketelwagentjes kosten ook niet niks en die liggen er al een mensenleven. Maar uiteindelijk begreep ik nu waarom die vele bezoeken aan die speelgoedwinkel aan de Marnixstraat in Amsterdam nooit een locomotief opleverde. Dat is nu rechtgezet.
Dan is er nog een dubbele MarX-set (USA) waarvan er een compleet is met trafo in originele golfkartonnen doos, na een beetje sleutelen zijn die weer in prima staat. Dan wordt het nu tijd om de "houten" rails in orde te maken, zodat twee treinstellen tegelijk kunnen rijden. Een op 12V (MarX) en een op 20V (Märklin) waarbij dan gekozen kan worden voor de goederentrein of de tweedelige personentrein. Om af te werken zijn er nog twee grote eigengemaakte (door SR) tankwagens waarvoor ik een idee heb gezien en er liggen ook nog Märklin koppelingen om ze achter de loc te koppelen.
En als of het nog niet genoeg is, komt Katinka met een doos Hornby spullen van een zolderopruiming ook uniek spul! En eindelijk in 2011 is de restauratie klaar!! Zie HIER.

IMG0994170x128shkl

2011 JUBILEUM! Vandaag is het ruim 50 jaar geleden dat ik voor het laatst deze rails gebruikt heb. Ze zijn in de jaren '40 door mijn vader H.E. Schulte gemaakt. De spoorstaven van doormidden gezaagde gordijnrail waarop een ronde staaf koper gesoldeerd is. Aan het eind een aangesoldeerd busje met M3 stelschroefje waarmee d.m.v. een kort stukje koperstaf de rails aan elkaar worden gekoppeld. De middenrail is een koperen staaf op beugeltjes of spijkertjes gesoldeerd, deze wordt doorverbonden met een verend koperen beugeltje. Het geheel is gemonteerd op houten triplex stroken opgebouwd als ballastbed. De dwarsliggers zijn van 2 mm dikke "plankjes".

Op de binnenbaan rijdt de Marx Vanderbilt locomotief op 12 V. Op de buitenbaan rijdt de Märklin loc met goederen wagons of de personen trein op 20 V. De hele voeding en regeling is nu ondergebracht in een op schaal gebouwd HS regelstation. Op het dak staan de regeltrafo's. Het station is nu ook klaar!!

HORNBY58HORNBY59
spoor0700x525shkl
naar boven
electrische treinnaar boven