De Ora et Labora

Heel vroeger woonde ik dus op de Leidseweg in Utrecht en er tegenover aan de Leidsekade lag een geheimzinnige (toe we klein waren) stoomboot: de Ora et Labora. Hij was er in de jaren '30 varend naar toe gekomen als oud-passagiersschip en gebleven (tot 2008).

Hiernaast is te zien hoe hij er na bijna 80 jaar uitzag! Het is bijna niet voor te stellen hoe mooi hij er in mijn jeugd -jaren '50- bij lag! Van Stoomboot tot Woonschip kan je het noemen.
Dat iedereen er van schrok toen hij -zonder ligplaats- te koop was bleek wel op de Lombox site. Hoewel in het erfgoed wereldje geen steun gevonden werd, was er een oud-Lombok (en woonboot) bewoner die besloot zelf het heft in handen te nemen.

Eind 2008 was het dan zover: ze zou ze met de nodige publiciteit vertrekken naar de Museumwerf in Vreeswijk.

OraLabora345x230shklOraLaborakopie345x236shkl
OraLabora1345x259shklOraetLabora457x236shkl

en daar ligt ze dan, eerst voor de wal en later op de wal. De boorden zijn gerepareerd, een motorfundatie gelegd (nee, niet voor een stoommachine;-) en het vlak wordt gerepareerd. Als ze vaarklaar is gaat ze naar de Parkhaven, een sjieke naam voor de vroegere Veilinghaven!

OraLabora20091sOraLabora20092s

In 1903 is ze gebouwd als beurtschipper, doch in de moeilijke jaren '20 werd ze omgebouwd als passagiersschip.
Het was het eerste schroefaangedreven stoomschip.
Ze voer in die jaren in de omgeving van Giethoorn.

Oratoen2345x247shklOratoen1345x240shkl1
Orateks

Een jaar later om precies te zijn 25 september 2010 zou ze van de werf naar haar nieuwe ligplaats in de Parkhaven varen. Onder veel belangstelling en voorzien van veel bemanning vertrok het van Vreeswijk, waar de eerste brug al niet opstond, via het Merwedekanaal naar Utrecht. Ze ziet er na 100 jaar wel iets anders uit, maar dat is ook het gebruik dat veranderde!

Oravertrek5sOraparkhaven1s
De Ora et Labora