Utrecht

Dit is dan de plattegrond van de stad Utrecht zoals die in mijn jeud was inclusief de eerste grote na-oorlogse stadsuitbreiding het "Kanaleneiland' waar we in de ontstaansperiode nog vele avonturen beleefden, eerst appeltjes jatten, later in het drijfzand spelen, oei!!

DomtorensplgrUTR700x502shkl

Over de ontwikkeling van de plattegrond van de stad Utrecht in de met name 19e eeuw heeft Hans Buiter in zijn proefschrift fantastische verhalen neergeschreven.
De ontwikkeling van een stad met steegjes naar de (binnen)stad zoals die nu grotendeels nog is.
Het verkeer van Amster-dam naar Arnhem ging dwars door de stad.

Het Leidseveer als centrum van Nederland! Dat was in de jaren '50 bijna nog zo: van de Amsterdamsestraatweg linskaf van of de Vleutenseweg de stad in en (ooit) via de Voorstraat naar de Biltstraat en zo via Zeist naar Arnhem. Of de verhalen van de voor de oorlog al weer verdwenen tram (volgens mij lagen er nog rails in mijn jeugd?) die door de Zadelstraat (omhoog!) reed de Servetstraat in en onder de Domtoren door! Zo fietste ik later ook naar school: door de Kloostergang naar de Kromme Nieuwe Gracht zelfs. In de jaren '50 was Utrecht een prachtstad waar volgens mij de fietser de baas was. Net op tijd schafte ik mij een motor aan, waardoor ik de ontwikkeling van de motorisering aan den lijve mee beleefde.

De groene kaart geeft meer de sfeer weer van Utrecht toen. Let wel op de Noordpijl!
De kaarten hiernaast zijn meer topografisch, links van 1958 en rechts van 1991. Wie wat bewaart, heeft wat (te doen ook)!!!

Utr1958345x485shkl
Utr1991345x487shkl
Utrecht