fietsen

Leuke site, http://www.rijwiel.net/utrecht/utrspatn.htm die ik onlangs tegenkwam toen ik me informeerde over de moderne fiets, op weg naar een nieuwe en toch maar weer 2e hands fiets, al die nieuwerwetsigheden toch!

Ja, de fiets speelde vroeger een voorname rol in een mensenleven!

In 1948 kreeg ik mijn eerste driewieler, van de Leidseweg gingen wij wandelend naar het Leidseveer naar Serreé, een grote speelgoedwinkel tegenover de 2e tunnel. Met de driewieler reed ik tussen mijn vader en moeder weer naar huis, zoals op de film te zien is.

Fietsen in de jaren '50

Twee jaar na die eerste driewieler dus, kreeg ik op mijn 6e verjaardag een echte fiets, een blauwe, tweedehands dus. Het waren tenslotte de jaren '50! Die zomer ging de fiets mee op vakantie naar Voorthuizen. Daar fietste ik er samen op met een jongen die twee jaar ouder was. Wat daar zo bijzonder aan is dat ik die jongen in 1996 weer tegen kwam als beheerder van Radio Kootwijk, alleen kwamen wij daar pas in 2004 achter toen ik de familiefilms op dvd had laten zetten en je dus veel beter kan zien wat er op staat.

Genoemde fietsjes staan dus op de film.

Toen wij zo'n jaar of 10 waren kregen wij onze fietsen van "Rijwielhuis Super" uit de Damstraat, tweedehands natuurlijk. Met Sinterklaas kregen wij prachtige nieuwe lampen met een dynamo beiden van het merk "Soubitez", die knutselden we er zelf op en er was niets spannender dan 's-avonds in het donker met die nieuwe lampen aan te fietsen. Vergeet ook de km-teller niet: een pennetje aan het wiel dat bij iedere omwenteling een kartelwieltje verder deed draaaien aan een tellermechanisme. Ik kan het nog uittekenen!!

We deden ook allerlei kunstjes op de fiets: op de stang staan, op het stuur zitten en wedstrijdjes hardrijden. Nee, bij mijn weten zijn we nooit gevallen. Toen we zo'n jaar of 12 waren gingen we met alle plezier op de fiets naar Oosterbeek of naar Amsterdam. Of in het weekend naar de nieuw gebouwde trafohuisjes van senior in Maartensdijk. Overigens ging hij zelf ook tot 1956 met de fiets naar zijn bouwprojekten.

De weg naar Amsterdam voerde vanaf Utrecht langs de Vecht, tot 1954 dè (auto)weg naar Amsterdam totdat de nieuwe A2 werd geopend. Dus voortaan een rustige (fiets)route. Via Loenen fietsten we naar het nieuwe fietspad langs de A2 vanaf de afslag Vinkeveen tot aan de nieuwe Amstelbrug, dan via de ... (nu Kennedylaan) richting Stadionweg naar de Michel Angelostraat waar oma Versteeg woonde. Een paar dagen later ging het dan weer via dezelfde weg terug.

Toen ik in die periode tussen de middag een keer naar de melkboer moest -de kaas was op- om een boodschap te doen ging ik zonder nadenken met de fiets, maar ik liep naar huis. Maar toen het schooltijd werd, was de fiets verdwenen. Gestolen! Toen kwam er een nieuwe tweedehands fiets van een winkel aan de 1e Achterstraat. Die was wel iets moderner dan die logge exemplaren die we tot nu bereden. Een paar weken later kwam die oude fiets weer tevoorschijn bij de melkboer (hij had hem 's-avonds keurig binnengezet en bij iedereen geïnformeerd naar de eigenaar), maar die hoefde ik niet meer.

Dat was kennelijk niet die fiets met dat slot zonder sleutel of toch?. Slechts een knop die een aantal malen naar links/rechts bewogen moest worden en dan omhoog en dan klikte het slot open.

In de derde klas van de HBS kreeg ik vriendjes die een zeilboot hadden in Loosdrecht, dus reden we zomers na school naar Loosdrecht om te zeilen. Op de terugweg van Loosdrecht ging het een keer echt fout: de terugtrap achteras liep vast terwijl ik aan de brommer hing. Goede raad was duur en ik dook met volle vaart de heg in en alles liep goed af.

Het werd ook de tijd van het knutselen aan die fiets uit de Achterstraat: alles uit elkaar, het frame werd paars geschilderd. Achtereenvolgens werd een reeks van 'verbeteringen' aangebracht: eerst een Torpedo 4-versnellingsachternaaf met terugtraprem, aluminium spatborden en de bagagedrager achter werd ingeruild voor een aluminium voordrager. Uiteindelijk werden er ook handremmen op gezet. De lichtgewicht spullen kwamen bij Westbroek op de Vismarkt hoek Servetstraat vandaan. Zo gewapend reed ik er zelfs mee met de contrabas op mijn rug als ik met de band moest spelen [zie http://www.edschulte.nl/muziek.html ]

Niet lang daarna (±1961) kreeg ik een mooie sportfiets met derailleurs en een leren Brooks' zadel, aangeschaft bij diezelfde Westbroek, een Joco. Die kon ik fluitend in het bovenrek op school -ik ging toen naar de HTS- zetten. Deze fiets is helaas op 4 april 1963 gejat toen ik in gebouw Trianon moest spelen. Vanaf die tijd deed ik alles met de PUCH 250SG motorfiets tot er een jaar later een Fiatje Giardiniera kwam!

In 2008 kreeg ik weer kontakt met vriendinnetjes van toen. Twee vertelden spontaan hoe leuk het was op die laatste fiets, waar ze wel op de stang moesten zitten en soms moest de contrabas dan ook nog mee!

supers

van rijwielnet geleend

Jocos
fietsen