naar België

In 1970 schaften we ons een filmcamera aan. Immers het mooiste van het varen is de voortgang door het landschap en film is daar een prachtig medium voor. In dat jaar gingen we de Maas op naar België. In 2006 hebben we deze op DVD laten zetten. Van deze reis nog geen dia's!

fiu1970sTomBassfius

"Met de FIU naar de Ardennen" (27 juni - 14 juli 1970)

We woonden in die tijd in een oud boerderijtje in Groot Ammers (Gelkenes), het titelbord staat tegen de muur. We varen de Lek weer op richting Vianen. Onderweg zien we dat op de oevers nog royaal gerecreëerd wordt. Van watervervuiling hadden we nog geen notie, als het al bestond? We varen langs het kerkje van??en van?? Voor een gezin met kinderen is het een ideale boot: de kuip is diep, zekunnen op de stuurbank meekijken of in de achterkajuit spelen. Nadat we in Vianen door de sluis het Merwedekanaal opgevaren zijn komen we aan de Haarbrug, een draaibrug die inmiddels verdwenen is. Het was er een uit een hele reeks die toen gebouwd zijn (±jaar?/zie boek). Nadat deze met de hand is opengedraaid varen we door. Vlak voor Gorinchem komen we het eerste betonnen viaduct tegen, de A27 moet nog verlegd worden? (Bolgarijnse brug). Aan het eind van de middag schutten wij bij Gorinchem de Merwede op en steken over naar de Andelse (naam?) Maas. Daar schutten we door de Wilhelminasluis (dit is een waaierschutsluis!Jaar?) Voor dat weop de (Bergse) maas komen overnachten we in een baggergat (65 km in 6.45 uur). Het is die nacht slecht weer en de daaropvolgende dag is het geen filmweer en de sluis van Lith en Grave gaan beeldloos voorbij. 's-Avonds liggen we in de jachthaven van Heumen (72 km in 8.35 uur).

De volgende dag (290670) varen we in 9.30 uur via de sluizen van Sambeek en Belfeld naar het jachthaventje van Kessel, het heeft de hele dag geregend, we blijven daar een dagje om een wandeling naar de ruïne te maken: leuk voor de Tom en Bas. Dan varen we een kort stukje (20 km, door de sluis) naar de jachthaven in Roermond.

De dag er na (020770) gaan we via Linne en Maasbracht door de sluis het Julianakanaal op. Nog een keer schutten in Born, de sluis te Limmel staat open en aan het eind van de dag liggen we in Maastricht bij St.Pieter (52 km in 7.35 uur). De volgende morgen eerst water en diesel tanken (±50 ltr). Even later bij de Douane blijken ondanks de voorbereidingen en informatie van de ANWB onze papieren niet in orde en we moeten terug naar Maastricht, vervolgens lopen we een takkeneind naar het kantoor van de ANWB om het nu wel in orde te laten maken. Veel van deze tochten werden er in die tijd kennelijk nog niet ondernomen, want veel informatie on/of kaarten hadden ze er niet. Daarna eindelijk naar de sluis van Klein Ternaaijen, 12 meter omhoog in een smal groen nat "gat" met nauwelijks afmeermogelijkheden, gewoon mee omhoog glijden. Veel tijd om te filmen is er dan niet en zo varen we "opeens" op het Albertkanaal richting Luik langs de industrie. Uiteindelijk liggen we in Luik langs een kade met snel stromend water, niet erg comfortabel nabij de Ourthe.

De volgende dag begint de reeks sluizen no: 16 t/m no: 11. Langs Huy met het "Poortgebouwtje" op de rots. In 9.30 uur zijn we in Marche les Dames, een sluis voor Namen, maar die halen we niet meer. Het was de eerste dag dat we weer 'open' konden varen met een heerlijk zonnetje met zicht op hooggelegen kastelen met de verplichte "sleepvlag" in top. VOLGORDE?

Daarna was het nog maar één sluis (Grand Malades) om in Namen af te meren en naar de bakker te gaan [het blijkt volgens de huidige Navicarte dat er een aantal sluizen 'opgeheven' zijn, lagen we vroeger gewoon langs de kademuur aan de binnenvaartbolders, tegenwoordig zijn er aanlegplaatsen voor jachtjes].

naar boven
naar Belgiënaar boven