Denemarken

De tocht naar Denemarken van 12 juli t/m 15 augustus 1981 met de Melody van de Geusjes. Het was na de tochten naar België de eerste grote zee reis. We waren al eerder samen gaan varen, in Engeland met een Narrow Boat vanaf Guildford op de river Wey voor een weekje.

MelodyDenBasDenEd

De Janneau Melody 34'

april 1979




zaterdag 11 juli 1981

zondag 12 juli
36 mijl

maandag 13 juli
56 mijl



dinsdag 14 juli
44 mijl



woensdag 15 juli
37 mijl


donderdag 16 juli
16 mijl

vrijdag 17 juli


zaterdag 18 juli
63 mijl

zondag 19 juli

maandag 20 juli
72 mijl


dinsdag 21 juli
50 mijl


woensdag 22 juli
20 mijl


donderdag 23 juli
40 mijl


vrijdag 24 juli
7 mijl

zaterdag 25 juli
30 mijl
maandag 27 juli
43 mijl


dinsdag 28 juli
27 mijl
woensdag 29 juli
43 mijl
donderdag 30 juli
10 mijl
vrijdag 31 juli
52 mijl

zaterdag 1 augustus
59 mijl
zondag 2 augustus
48 mijl
maandag 3 augustus
69 mijl
dinsdag 4 augustus
52 mijl




donderdag 6 augustus
41 mijl
vrijdag 7 augustus
27 mijl
zaterdag 8 augustus
46 mijl

vrijdag 14 augustus
14 mijl

zaterdag 15 augustus
52 mijl
zondag 16 augustus
44 mijl

Het plan om samen een catamaran te kopen kwam er toch niet van. De verkoper op de London Boat Show vond ook eigenlijk dat we het verkeerde uiterlijk hadden voor zo'n groot schip ;-) Zo kwam het dat we beiden een eigen zeiljacht kochten in 1979. Wij in Weesp bij -alweer- Albin en via de Nieuwe Meer voeren we naar Leimuiden, alwaar de Melody afgeleverd zou worden.Zo kwamen we samen op 15 april in Scharendijke aan.

We maakten de Melody vaarklaar, aangevuld met uitrusting van de Fiu.

Hoewel we vroeg vertrokken i.v.m. het tij liepen we bij de sluizen en bij de Haringvlietbrug teveel vertraging op om met met het tij mee naar Scheveningen te vertrekken, dus overnachtten we in Hellevoetsluis.

De volgende dag via Stellendam naar buiten met een westenwindje 3 a 4 Bf. Bij IJmuiden onderbreken we de reis, in nachtelijke zeezeilerij hebben we geen zin. Onder het eten horen we de weersverwachting de N-W zal aantrekken en we besluiten via het IJsselmeer te varen. We overnachten in de Sixhaven, daar was ik in 1961 al eens ;-)

Dan gaan we verder over het IJsselmeer, alleen hadden we daar niet op gerekend, dus geen kaart aan boord en dat is lastig als je niet weet waar die vissers allemaal netten hebben staan! Het windje is nu West 5, eerst naar Enkhuizen om te tanken en te eten. Daarna laten we ons nog met 6 Bf naar Lemmer blazen. Aardige golven, maar we hebben er geen last van.

We besluiten binnendoor te varen, zo zijn we ook weer eens in Friesland. Via het Margriet kanaal, Harinxmakanaal naar Leeuwarden en via de Dokkumer Ee verder. We overnachten in Birdaard waar de brugwachter het voor gezien hield.

Na een half dagje varen via Dokkum zijn we in Lauwersoog, mooi hoor dat hoge land om 'tussendoor' te varen. We zijn wel te laat om met het tij naar Norderney door te varen.

De volgende dag geeft het Duitse weerbericht Starkwindgefahr uit het NW en aangezien we geen zeeheld willen spelen gaan we een dagje met de veerboot naar Schiermonnikoog.

Dan is het W NW 4/5 Bf en we vertrekken. Keurig buiten de uitertonnen varen we met ruime wind naar Norderney waar we om zes uur aankomen.

Het staartje van de storm NW 7 Bf ligt bij Helgoland en we hebben een dagje om het eiland te verkennen.

We vertrekken met NW 4/5 Bf, als we iets willen 'afsteken' zetten de golven ons even -bonk- op het harde zand, dan het andere gat maar uit. Om 2 uur lopen we de buiten Elbe aan, maar om 19 uur meren we pas af in Cuxhaven.

Op ons gemak varen tegen de sterke stroom in naar Brünsbüttel even later varen we op het Nord-Ostsee kanaal. Om 22.00 uur liggen we in Rendsburg. De schippers hebben een uitje verdiend en gaan eens flink stappen in Rendsburg. [pm foto in sluis; in Bedfordboek]

We worden door de overige bemanning stevig gewekt, ze hadden gehoord hoe laat het was ;-) Maar wel met een ontbijtje!! Halverwege de middag gaan we door de sluis Holtenau/Kiel. De grote meisjes en twee hondjes zijn met de Bedford naar Denemarken gekomen en staan ons op de sluis toe te zwaaien.

Eerst halen we de belastingvrije voorraad op en via de douane vertrekken we weer naar open water. Het Kieler Fjord uit en dan koers 340° langs Schleimünde, voor Falshöft met slecht zicht koers naar 315° naar Sønderborg.

De volgende dag een kort stukje naar Høruphav. Hier stappen de meisjes aan boord. De Bedford blijft hier achter. Plotseling is het weer druk aan boord ;-) De keuken wordt weer als thuis ingericht.

Nu weer een dagtocht naar de vissershaven van Dyreborg.

Na een dag regen en wind gaan we weer verder. Vanweg de N-wind varen we in oostelijke richting om Fyn heen, langs Svendborg, om Thurø heen naar het noorden: Nyborg, waar de gigantische brug over de Store Baelt ligt.

Dan varen we naar een ankerplaats bij Korshavn.

De volgende haven is Fredericia-Erritsø

Dan een kort stukje naar Kolding

Dan een lange dag via het Alsfjord en de Alsund langs Sønderborg naar Høruphav, waar de Bedford staat te wachten en de grote meisjes van boord gaan, met de Bedford naar huis.

We hebben nog maar een week om thuis te komen, dus we varen in een dag via Holtenau naar Rendsburg.

Dan weer een dag om in Brünsbüttel te komen, de sluis door en we meren af in Cuxhaven.

Er volgt nu een windloze dag en 'Jacobse' brengt ons op de motor keurig langs de tonnenlijn naar Norderney.

Eerst nog wat boodschappen doen en dan vertrekken we als een karretje in de mist: werk voor 'jacobse'. 's-Avonds gaan we boven de Engelsmanplaat voor anker. Midden in de nacht blijkt de ankerlijn om de kiel gedraaid te zijn en liggen we dwars op de ebstroom. We laten de lijn maar schieten en wachten 2 uur nabij de boei WGSG op laag water en dan halen we het anker weer op! Het is inmiddels woensdag geworden ;-) en even later liggen we in Lauwersoog. Daar blijven we een dagje luieren.

We varen weer (leuk) binnendoor via Dokkum en Leeuwarden naar de Lange Meer.

en dan de hoek om het Prinses Margrietkanaal op naar Lemmer.

vervolgens via de sluis bij Enkhuizen, langs Marken naar de sluis bij Schellingwoude en 's-avonds liggen we weer in de Sixhaven. We slaan nu een week over en halen de boot het volgende weekend weer op.

We gaan niet binnendoor zoals twee jaar daarvoor toen we de schepen van de werf haalden, 's-avonds varen we alvast naar IJmuiden.

Dan de Noordzee op, langs het REM eiland(!) naar Hellevoetsluis.

Nu is het nog maar een dagje varen naar Scharendijke. Totaal bijna 1100 mijl gevaren.

Het was na bijna 30 jaar nog een heel gepuzzel om a.d.h.v. het logboek de route opnieuw uit te stippelen!!

Fyn1981700x566shkl
naar boven
Denemarkennaar boven