de Fisher 30'

Van het een komt het ander: een kleinzoon die graag naar boten en sluizen kijkt met oma die even bij de Volkeraksluizen (en de boot van Frits) een kijkje neemt: "Ik heb zo'n leuke boot gezien", ik dacht dat ik van mijn stoel viel. Snel handelen was geboden ;-) in 2003 . . .

Geïnspireerd door de Colvic Watson in Willemstad gaan we op internet op zoek naar andere boten van dat soort met de oude folders uit de kast. Wat blijkt: er is nog heel veel te koop uit die tijd voor aantrekkelijk prijzen. Voor ongeveer de helft van de opbrengst van de Scampi hebben we keus genoeg. We bepalen de voorkeur op een Fisher 30' en gaan eens kijken. Uiteindelijk komen we in Woudsend bij een Fisher die nog net op de kant ligt zodat we hem van onderen kunnen bekijken (en later keuren). Het schip bevalt ons goed en we zijn het gauw eens over de prijs. Twee weken later is de Fisher van ons en varen we weg uit Woudsend, via Lemmer steken we over naar de N.O. Polder; een leuke gelegenheid die eens vanaf het water te bekijken, we plannen dan via Vollenhove richting Kampen te varen, maar dat blijkt niet mogelijk omdat de sluis gestremd is. "Moet je maar op internet kijken" roept de sluiswater sjaggerijnig als we twijfelen om af te meren. De tijden zijn kennelijk veranderd op het water;-) Dan maar via Urk en daar liggen we dus mooi verwaaid, grote golven lopen voorbij.
Maar goed: twee dagen later gaan we verder de IJssel op en daar staat ook veel stroom tegen, maar we hebben de tijd. Na vier dagen varen meren we na 30 jaar weer eens af in Wageningen. Alleen zit er nu een hek omheen en kunnen we niet weg van de haven en J&I niet naar binnen. Nog een vaardag onderweg via de 'nieuwe' jachthaven van Streefkerk zijn we in Moerdijk.

fishfoldersFisher30Tom

Afbeeldingen van 30 jaar geleden. Links de folder die nog in de kast lag en rechts de foto van de demonstratieboot zoals die in Bruinisse lag toen we er met de Finnark lagen in ┬▒ 1977. Onze 'vriendjes' uit Oosterhout hadden er een ligplaats. Samen gingen we vaak verder. Het duurde precies 25 jaar voor dat we in die boot zouden varen . . . .