naar Frankrijk

Na de vaartocht de Maas op in België tot aan Waulsort vlak voor de franse grens gingen we in 1972 opnieuw die kant op, maar nu met de bedoeling Frankrijk binnen te varen. Deze keer direkt met de goede papieren, alleen wie ze waar moest zien??

Tja, ingeraamde dia's krijgen de laatste 30 jaar ook vieze spikkels ;-(
Maar in deze afmeting zijn ze niet echt storend, toch? Alleen zijn de kleuren ook niet je dat met scannen, dus die moeten gecorrigeerd worden.

FiuFr1225x150shklFiuFr2225x150shklFiuFr3225x150shkl
FiuFr4225x150shklFiuFr5225x150shklFiuFr6225x150shkl
FiuFr7225x150shklFiuFr81225x150shklFiuFr9225x149shkl
FiuFr91225x149shklFiuFr92225x149shklFiuFr93225x149shkl

De vaste ligplaats was nu Sleeuwijk en daar vertrokken we op 2 juli om 10.05 uur, zo zegt het logboek. Op de film zijn korte beelden te zien, want twee jaar eerder hebben we de reis naar België ook al gemaakt. De eerste beelden zijn van de Zuid-Willemsvaart en de tweede nacht sliepen we boven de sluis van Helmond: sluis dicht, rust! Via Panheel, Maasbracht en Born liggen we aan de dam in Maastricht. Via de sluis Ternaayen (daar heb je echt geen tijd om te filmen!) varen we door de vervuilende industrie van Luik. Na een paar dagen zijn we weer in Waulsort en komt de poes (weer?) aan boord kijken. Op 10 juli zijn we weer bij de douane, maar nu om België te verlaten.

Voorbij Givet varen we voor het eerst door een tunnel! Zo omzeilen we ook de kerncentrale van Chooz! Met wat voor kaarten we indertijd voeren? Veel soeps was het niet volgens mij. Nu ik afgelopen jaren een navigatie-atlas van dat gebied kocht, zag ik tot mijn verbazing dat bijna al die oude sluisjes vervangen zijn! Ongeveer 3 oude voor 2 nieuwe en die dan ook nog geautomatiseerd zijn! Geen sigaren meer nodig dus?

Dan breekt de rust van de Franse Maas aan: doodse stilte met af en toe het getuf van een Peniche en als de sluizen niet meer draaien: stilte. Je kan dus ook rustig langs de oever afmeren: kop tegen de wal en met twee lijnen het achterschip van de wal houden want het is ondiep langs de kant. ook handig als je wilt zwemmen trouwens.

Achtereenvolgens komen we Revin tegen waar door de sluizen een bocht afgesneden wordt, dan de Rochers des Dames de Meuse, de spoorbrug bij Laifour dan langs Monthermé. Bij Aiglemont liggen we weer met de kop tegen de wal met de trein op de achtergrond. De dag erna langs Charleville-Mezières met twee afgesneden bochten, langs de sluis naar het Canal de Ardennes om uiteindelijk in Sedan bij de camping langszij bij Doerak "Stormloper" uit Abcoude aan een klein steigertje te liggen. Verder is daar niks!! Het is dan Quatorze Juillet en onze vakantie zit er al ruim vopor de helft op. We vertrekken 15 juli weer stroomaf. Met twee dagen zijn we weer in Monthermé en liggen nu met veel kunst- en vliegwerk aan een stenen kade in het centrum. Op pleziervaart is men hier nog helemaal niet berekend in die jaren! We slepen de boot vol met boodschappen, tenminste Aty en de kinderen doen dat, ik moet op de boot passen;-) De dag er na liggen we weer lekker langs een weilandje om te zwemmen. Iets verderop varen we de volgende dag weer door het tunneltje (bij Chooz) en even later zijn we weer in Givet bij de douane. We meren weer af in Waulsort om de volgende dag door te varen naar Anseremme waar we twee nachten aan het eilandje blijven vanwege een Nationale feestdag in België en de sluizen gesloten blijven. Tijd om de was te doen.

Hier eindigt de film, de weg terug is dezelfde als in 1970.

naar boven
naar Frankrijknaar boven